داروهای گیاه

انواع دمنوش های گیاهی برای سلامتی

داروهای گیاه

انواع دمنوش های گیاهی برای سلامتی

گیاهان دارویی وخواص آنها

چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۱۴ ب.ظ

 

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

 

 گیاهان دارویی کابرد های فراوانی دارند و شما میتوانید از آن ها برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی استفاده کنید. خیلی اوقات مردم تصور میکنند که دارو هایی شیمیایی تاثیر بیشتری دارند و زود تر بیماری آن ها را درمان میکند اما غافل از این هستند که این دارو ها عوارض بسیاری دارد که مدت ها بعد گریبانگیر آن ها خواهد شد. البته در برخی مواقع استفاده از دارو های شیمیایی الزامی است و دارو های گیاهی در این شرایط کاربرد چندانی ندارند. بهترین راه این است که قبل از دچار شدن به بیماری های متعدد، از گیاهان دارویی به عنوان عوامل پیشگیری استفاده کنید.

در ادامه لیست کامل گیاهان دارویی که بالغ بر 65 مورد است را برای شما آورده ایم. اگر موردی از قلم افتاده و فکر میکنید باید در این لیست حضور داشته باشد، از طریق قسمت کامنت ها به ما اطلاع دهید تا سریعا به این مقاله افزوده شود.

 

لیست کامل گیاهان دارویی

گیاه خرفه

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

 

شمارتو وارد کن، خرما رو با تخفیف خوب بخر..

 

شمارتو وارد کن، خرما رو با تخفیف خوب بخر..

 

شمارتو وارد کن، خرما رو با تخفیف خوب بخر..

 

 

خرفه که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی ها و در مناطق مرطوب می روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده است و متداول ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است.

خرفه دارای طبع سرد و تر است و قابض و مدر است، مسکن صفرا است و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می دهد. در رفع سردرد، تسکین عطش، قطع هر نوع خونریزی، قطع هر گونه چرکی که از سینه خارج می شود، خرد کردن سنگ مثانه و دفع سنگ و شن کلیه و کیسه صفرا، کاهش سرفه، رفع سوزش مجرای ادرار و روده و مثانه، بواسیر، تقویت اعصاب و مراکز عصبی مفید است و عامل موثری در کاهش کلسترول و فشار خون است.

تخم پرپهن یا خرفه، ضد کرم کدو است. عصاره ساقه و برگ آن برای بیماری کبد و درد کلیه مفید است. برگ ها دارای ویتامین سی و امگا3 می باشند. برای اسهال، سوزاک و ترشحات سفید رنگ مهبل مفید است و برای بچه ها مسهل است.

خرفه تصفیه کننده خون، تب بر و ضد سم است. شیره گیاه یا له شده آن برای تحلیل ورم و تومور و التیام زخم های شدید سوختگی، بواسیر، بیماری ها پوستی (مانند خارش یا جرب)، تحلیل آبسه، گزیدگی نیش حشرات یا عقرب و مار گزیدگی مفید است.

 


آگریمونیا

گیاه آگریمونیا

نام علمی: Agrimonia eupatoria

نام های متداول: Common agrimony - church steeples و غافث

نژاد: گلسرخیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: گلبرگ ها

زیستگاه: آگریمونیا متعلق به منطقه اروپا است اما در نواحی دارای آب و هوای گرم مانند اکثرا مناطق نیمکره شمالی زمین نیز یافت میشود.

چای آگریمونیا تسکین دهنده و برای زخم و ناراحتی های گلو مناسب میباشد. حتی برخی هنرمندان از چای آگریمونیا برای گرم کردن صدای خود استفاده میکنند. کاربرد اصلی این گیاه دارویی نیز آماده سازی صدا میباشد. همچنین از آگریمونیا برای درمان اسهال، تب، مشکلات سیستم گوارشی، سرفه و آسم نیز استفاده میشود. آگریمونیا بصورت موضعی برای درمان زخم های پوست نیز استفاده میشود.

هشدار! آگریمونیا در صورتی که بر روی پوست استفاده شود میتواند منجر به حساس شدن پوست در برابر آفتاب شده و ریسک آفتاب سوختگی را افزایش دهد. اگر باردار هستید و یا در بازه زمانی 2 هفته و یا کمتر عمل جراحی دارید نباید از آگریمونیا استفاده کنید.

 


یونجه

گیاه یونجه

نام علمی: Medicago sativa (به معنی علف ماد ها)

نام های متداول: چمن بوفالو – شبدر شیلیایی - لوسرن

نژاد: باقلاییان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ – ساقه - جوانه

زیستگاه: یونجه اصالتا متعلق به مناطق جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا میباشد. یونجه همچنین در آمریکای شمالی و شمال آفریقا نیز رشد میکند.

به یونجه لقب "پدر همه غذا ها" را داده اند و انصافا که این لقب کاملا مناسب این گیاه میباشد. یونجه سرشار از ویتامین های مهم، مواد معدنی، مواد معدنی کمیاب و پروتئین میباشد. ریشه های گیاه یونجه تا 10 متر زیر زمین نفوذ میکنند تا مواد معدنی ارزشمند مورد نیاز گیاه را تامین کنند. یونجه بیشتر برای درمان آرتروز، مشکلات گوارشی و کاهش فشار خون استفاده میشود. یونجه منبعی بسیار غنی حاوی مواد غذایی با ارزش و قابل هضم است.

یونجه سرشار از بتا کاروتن میباشد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی است. یونجه شامل کلروفیل نیز میباشد که برای کاهش بوی بد دهان و بدن بسیار مناسب است.

هشدار! خانم های باردار نباید دانه های یونجه را بخورند چراکه میتواند منجر به قاعدگی و سقط جنین شود. بطور کلی هیچ کس نباید دانه یونجه را بخورد زیرا حاوی مقادیر زیادی از آمینو اسید های سمی میباشد. یونجه سر شار از ویتامین K است و میتواند خواص ضد انعقادی در خون ایجاد کند بنابر این نباید توسط افرادی که دارو های رقیق کننده خون میخورند استفاده شود.

 

 


آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا

نام علمی: آلوئه ورا

نام های متداول: آلوئه – شنل - باربادوس

نژاد: سریشیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ ها

زیستگاه: آلوئه ورا اصالتا متعلق به منطقه مدیترانه میباشد. همچنین در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب نیز رشد میکند.

ژلی که در داخل برگ های آلوئه ورا وجود دارد میتواند بصورت موضعی برای درمان سوختگی های کوچک، آفتاب سوختگی، زخم و خراشیدگی استفاده شود. ژل آلوئه ورا برای مرطوب کردن پوست بسیار عالی است و یکی از مواد اولیه اصلی بسیاری از کرم ها و محصولات مراقبت از پوست میباشد. بسیاری از مردم از آلوئه ورا برای درمان آکنه و دیگر مشکلات پوستی استفاده میکنند.

هشدار! برخی از افراد آلوئه ورا را به عنوان یک ملین میخورند. متخصصان میگویند که این مسئله کار درستی نیست و میتواند منجر به دل درد و اسهال های شدید شود و همچنین میتواند تعادل الکترولیت های بدن را بر هم بزند که بسیار بسیار خطرناک است.

 

 


جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی

نام علمی: Panax quinquefolius

نام های متداول: جینسینگ – ژی یانگ شن

نژاد: عشقه‌ایان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: جینسینگ آمریکایی در شرق آمریکای شمالی و کانادا رشد میکند.

جینسینگ آمریکایی یک آداپتوژن (ماده ای که است به بدن در کنترل شرایط تنش زا روانی مثل استرس کمک میکند) است. این نوع از جینسینگ بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش قدرت و استقامت، درمان مشکلات گوارشی، درمان دیابت، درمان بیش فعالی و سلامت کلی بدن استفاده میشود. بسیاری اعتقاد دارند که بهترین نوع جینسینگ آمریکایی از ایالت ویسکانسین بدست میاید. جینسینگ آمریکایی طبعی نسبتا خنک دارد، در صورتی که جینسینگ کره ای طبعی گرم دارد.

هشدار! جینسینگ آمریکایی نباید توسط زنان باردار و یا افرادی که فشار خون بالا دارند استفاده شود.

 


گلپر

گیاه گلپر

نام علمی: سنبل ختایی

نام های متداول: گلپر باغی، گلپر نروژی، روح مقدس، کرفس وحشی و masterwort

نژاد: چتریان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ ها، ساقه، دانه ها و ریشه

زیستگاه: گلپر در آسیا، اروپا و شرق ایالات متحده رشد میکند.

گلپر بطور سنتی برای درمان مشکلات یائسگی، نفخ شکم، بی اشتهایی، مشکلات گوارشی، بیماری های تنفسی و آرتروز استفاده میشود. همچون گلپر چینی، این گیاه توسط زنان برای درمان مشکلات باروری استفاده میشود. این باور وجود دارد که گلپر در متعادل کردن هورمون ها و رفع مشکلات رحم موثر است. همچنین از چای گلپر برای درمان سندرم پیش از قاعدگی استفاده میشود.

هشدار! زنان باردار نباید از گلپر استفاده کنند.

 

 


بادیان رومی (انیسون)

بادیان رومی ، گیاه انیسون

نام علمی: Pimpinella anisum

نام های انیس، رازیانه

نژاد: چتریان

قسمت های مورد استفاده گیاه: دانه ها

زیستگاه: بادیان رومی اصالتا متعلق به مصر است.

چای بادیان رومی از دانه های این گیاه درست میشود. این گیاه طعم شیرین قوی دارد. از بادیان رومی برای تقویت سیستم گوارش و هضم، جلوگیری از نفخ، کاهش بوی بد دهان و درمان سرفه استفاده میشود.

 

 


آملا

آملا ، گیاه آملا

نام علمی: آمله - Phyllanthus emblica

نام های متداول: انگور هندی

نژاد: نازبیابانیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: میوه

زیستگاه: هند

آملا بیشتر در طب سنتی هندی استفاده میشود. آملا سرشار از ویتامین سی و بسیاری از ویتامین های دیگر میباشد. همچنین دارای مقادیر بسیاری از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. آملا معمولا در درمان عفونت مفاصل، تب، عفونت مجاری ادراری و کنترل قند خون استفاده میشود. آملا پر از فیبر است میتواند برای گوارش مفید باشد.

 


همیشه بهار کوهی

همیشه بهار کوهی

نام علمی: تنباکوی کوهی

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: گل

زیستگاه: همیشه بهار کوهی اصالتا متعلق به مناطق آسیای مرکزی، سیبری و اروپا میباشد اما در آمریکای شمالی نیز کشت میشود.

همیشه بهار کوهی بصورت موضعی به شکل پماد برای درمان زخم ها و کبودی ها استفاده میشود. همیشه بهار کوهی دارای مواد ضد درد و ضد عفونت میباشد.

هشدار! همیشه بهار کوهی اصلا نباید به هیچ شکلی وارد بدن شود و یا خورده شود. استفاده موضعی از این گیاه هم برای طولانی مدت توصیه نمیشود چراکه میتواند به پوست آسیب بزند.

 

 


گیلاس زمستانی Ashwagandha

گیلاس زمستانی

نام علمی: Withania Somnifera

نام های متداول: گیلاس زمستانی، جینسینگ هندی

نژاد: بادنجانیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه، برگ و دانه ها

زیستگاه: گیلاس زمستانی اصالتا در هند و آفریقا رشد میکند اما امروزه در سراسر جهان کشت میشود.

خیلی اوقات به گیلاس زمستانی جینسینگ هندی نیز میگویند چراکه خواص بسیار مشابهی دارند. این گیاه در طب سنتی هندوستان کاربرد زیادی دارد. گیلاس زمستانی به عنوان یک آداپتوژن بشمار میرود. از این گیاه دارویی برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده میشود. گیلاس زمستانی میتواند قدرت و استقامت بدن را افزایش دهد.

این گیاه در هندوستان برای 3 هزار سال به عنوان یک جوان کننده استفاده میشده است. دانه های این گیاه خواص دیورتیک دارد (عاملی که سطح پتاسیم و سدیم خون را تغییر میدهد) و برگ هایش خواص ضد التهاب، ضد درد و آرام بخش دارد. ریشه های گیلاس زمستانی نیز ویژگی های ضد میکروبی، ضد عفونی، ضد درد، تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن و آرام بخش دارد. این گیاه توسط ورزشکاران و افرادی که نیاز دارند انرژی و قدرت خود را افزایش دهند استفاده میشود.

هشدار! گیلاس زمستانی آهن بسیار زیادی دارد و هرگز نباید توسط زنان باردار مصرف شود. همچنین این گیاه میتواند به میزان کمی افسرده کننده باشد و بنابراین نباید همراه با الکل یا آرام بخش استفاده شود.

 

 


گون

گون ، گیاه گون

نام علمی: Astragalus membranaceus

نژاد: باقلاییان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه، ساقه های زیر زمینی

زیستگاه: گون اصالتا به منطقه مغولستان و چین تعلق دارد اما در آمریکا و کانادا نیز کشت میشود.

گون یکی از محبوب ترین دارو های گیاهی است که در طب سنتی چین استفاده میشود. برای 2000 سال است که از این گیاه استفاده میشود. از گون معمولا برای درمان فشار خون بالا استفاده میشود. خیلی از افراد برای درمان بیماری های همچون عفونت های تنفسی تا سرماخوردگی های ساده از این گیاه استفاده میکنند. بنظر میرسد که گون میتواند به افزایش تولید گلبول های سفید خون کمک کنند. بطور سنتی از گون برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت استفاده میشود. همچنین گون در درمان تعرق شدید، زخم ها و اسهال استفاده میشود.

 

 


نازباتلاقی

گیاه ناز باتلاقی

نام علمی: Bacopa Monnieri

نژاد: گل‌ میمونیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: همه ی گیاه

زیستگاه: هند

نازباتلاقی برای سالیان دراز است که در طب سنتی هند به عنوان یک گیاه تقویت کننده مغز استفاده میشود. نازباتلاقی برای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت مفید است. موادی که نازباتلاقی وجود دارد به نورون های مغز کمک میکند و باعث میشود تا فرد سریعتر فکر کند. بر روی نازباتلاقی تحقیقات زیادی جهت درمان بیماری های آلزایمر، پارکینسون و بیش فعالی در حال انجام است. نازباتلاقی در درمان افسردگی، آسم اضطرابی، آلرژی و برونشیت استفاده میشود. همچنین این گیاه دارویی اندکی خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

 

 


انگور خرس

انگور خرس ، گیاه انگور خرس

نام علمی: Arctostaphylos uva-ursi

نژاد: خلنگیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ

زیستگاه: انگور خرس در سراسر نیمکره شمالی زمین رشد میکند.

انگور خرس اغلب به عنوان چای استفاده میشود. این گیاه معمولا برای درمان عفونت مجاری ادراری استفاده میشود. انگور خرس دارای خواص مرطوب کننده، دیورتیک (جهت تنظیم فشار خون) و ضد عفونی کننده است.

هشدار! انگور خرس در دوز های بالا میتواند سمی باشد. زنان باردار و افرادی که بیماری های کلیوی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند. همچنین برای کودکان نیز ممنوع است.

 

 


نعناترنجی

گیاه نعناترنجی

نام علمی: Monarda didyma

نام های متداول: برگاموت قرمز

نژاد: نعنائیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ

زیستگاه: آمریکای شمالی

نعناترنجی اغلب توسط بومیان آمریکا برای درمان مشکلات روده ، قولنج و نفخ شکم استفاده میشده است همچنین چای که با این گیاه درست میشود برای درمان تعریق و تب استفاده میشده است. به علاوه بر موارد قبلی از نعناترنجی برای درمان سرماخوردگی و درمان گلودرد نیز استفاده میشود. برگ های این گیاه روغنی دارد که حاوی مقادیر بالایی از تیمول میباشد. تیمول یک آنتی بیوتیک است که در دهانشویه ها استفاده میشود.

 

 


گرده زنبور عسل

گرده زنبور عسل

نام علمی: گرده آنتوموفیل

قسمت های مورد استفاده: گرده

زیستگاه: گرده زنبور عسل در همه قاره ها به غیر از قطب جنوب وجود دارد.

از لحاظ فنی گرده زنبور عسل یک گیاه دارویی نیست اما به دلیل خواص بسیاری که دارد برای هزاران سال است که برای درمان بیماری ها استفاده میشود. گرده زنبور عسل دارای مقادیر بالایی از ویتامین ها، مواد معدنی، آمینو اسید ها، آنزیم ها و مواد معدنی کم یاب است. گرده زنبور عسل منبعی عالی سر شار از مواد غذایی با هضم راحت است که برای افزایش انرژی استفاده میشود.

هشدار! اگر به نیش زنبور حساسیت دارید هرگز نباید گرده زنبور مصرف کنید.

 

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی